Påsken.

Nu är det påskafton och det känns... som en ganska meningslös tradition. Vi ska äta och dricka samma saker som på jul, precis samma saker - fast med lite "påskigare" namn.
Påsk-skinka, Påsk-sill, Janssons, Köttbullar, prinskorvar, lax, ägg och drick Påskmust.

Ett redigt svenskt julbord alltså, fast med ett annat namn. Är vi svenskar verkligen så fruktansvärt kassa att vi inte ens kan komma på en annan typ av mat-tradition, utan att vi ska behöva dras med samma mat 2 gånger om året?

Påsken känns dessutom lite som att den bara är till för att giriga ungar skall få äta så mycket godis som möjligt. Vi hedrar knappast någon kristendom med vad vi gör denna dag... eller?

Men sedan så gillar jag att de flesta faktiskt gör sitt egna, kanske skapar en egen tradition av påsken. (y)
Framförallt så är det väll en anledning att en släktmiddag skall äga rum? Vilket inte alltid behöver vara så positivt för alla...

Jag ser påskafton som vilken dag som helst. Bara den skillnaden att mamma har överkonsumerat godis och att vi antagligen har gäster.

Och det enda som egentligen irriterar mig är nog att vissa blir irriterade av att man inte äter den "rätta" maten, eller att de inte förstår att det är det samma som jul-mat, och/eller att man anser att det inte är någon viktig högtid.

För det är det faktiskt inte.

Nu har jag fått klaga över påsken också. Tack för det!
Och jag hoppas inte att min bitterhet bottnar i det faktum att en gång när jag förvänsfullt öppnade mitt påskägg när jag var liten, så visade det sig vara nötter i den till min bedrövelse (mycket traumatiskt).
För det hade Freud sagt.
Och jag hoppas på att den kokainmissbrukarmannen har fel!




Mitt påsk-kort till er: Glad Påsk!

Kommentarer
Postat av: Anki!

Jesus dog på korset för detta. (:

2010-04-03 @ 15:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0